Blog o Prawie

prawo cywilne

Szerokich lotów! Prawa pasażera linii lotniczych

OPÓŹNIONY LOT

Pasażerom podróżującym z lub do jakiegokolwiek państwa Unii Europejskiej (oraz Szwajcarii, Norwegii, Islandii i Liechtensteinu), których lot został odwołany, poważnie opóźniony lub którym odmówiono prawa wejścia na pokład, przyznane są szczególne uprawnienia, które wynikają z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady WE 261/2004 z 11 lutego 2004 r.

I tak, jeśli opóźnienie wynosi:

  • 2 godziny lub więcej godzin w przypadku lotów do 1 500 km,
  • 3 godziny lub więcej w przypadku lotów wewnątrz Unii Europejskiej dłuższych niż 1 500 km i wszystkich innych lotów o długości od 1 500 do 3 500 km,
  • 4 godziny lub więcej w przypadku lotów poza Unią Europejską dłuższych niż 3 500 km,

pasażer ma prawo do uzyskania opieki od linii lotniczej (dostęp do telefonu, miejsce odpoczynku, zapewnienie wyżywienia, zakwaterowania oraz transportu do miejsca zakwaterowania).

Jeśli opóźnienie przekracza 5 godzin, pasażer, który zrezygnuje z kontynuowania podróży, ma również prawo do zwrotu należności za bilet oraz do powrotnego przelotu do miejsca rozpoczęcia podróży. 

plane.jpg

ODMOWA PRZYJĘCIA NA POKŁAD

Jeśli linia sprzeda więcej biletów, niż samolot ma fizycznie miejsc (overbooking), przewoźnik musi znaleźć wyjście z sytuacji – na pewno nie może zostawić  pasażera samemu sobie. Przewoźnik musi w pierwszej kolejności zorientować się, czy któryś z pasażerów nie jest gotów zrezygnować z lotu (rzecz jasna, nie charytatywnie, ale w zamian za finansową rekompensatę). Taka osoba może też wybierać między kontynuowaniem podróży najbliższym możliwym rejsem lub zwrotem pieniędzy za bilet. Jeśli ochotnik się nie znajdzie, pracownicy linii lotniczych sami wskazują osobę, która nie  będzie podróżowała.

Pasażerowi, który zrezygnował w takiej sytuacji ze swojej rezerwacji, przewoźnik musi dać możliwość wyboru między pełnym zwrotem należności, a zmianą lotu. Operator jest zobowiązany do wypłaty odpowiedniej rekompensaty, której wysokość jest uzależniona od trasy lotu:

  • 250 euro dla lotów na trasach o długości do 1 500 km,
  • 400 euro dla lotów na trasach powyżej 1 500 km na terenie UE oraz dla innych lotów dłuższych niż 1 500 a krótszych od 3 500 km,
  • 600 euro dla lotów na trasach powyżej 3 500 km poza terytorium UE.

Jeśli w danym dniu nie ma już kolejnych przelotów, obowiązkiem przewoźnika jest zapewnienie też noclegu i ewentualnego transportu. Więcej.